מה נחשב לקרן השקעות אלטרנטיביות?

מה בעצם נחשב להשקעה אלטרנטיבית?

אנו שומעים את הביטוי הזה בכל מקום, אך מחקר חדש קובע שרוב המולט של אנשים אינם מבינים את הבסיס ומה זה בכלל אומר קרן השקעות אלטרנטיבית. בואו ביחד נעשה סדר בבלאגן.
השקעה אלטרנטיבית נחשבת כל נכס או אסטרטגיית השקעה הנופלת מחוץ לתחום ההשקעות המסורתיות כמו מניות, אג"ח ומזומן. נכסים לא מסורתיים אלה יכולים לכלול הון פרטי, הון סיכון, נדל"ן, סחורות, קרנות גידור ועוד. המשיכה של השקעות אלטרנטיביות טמונה ביכולתן לספק פרופילים של סיכון-תשואה ייחודיים, הטבות פיזור וגישה לנכסים שיכולים לשפר את ביצועי התיק הכוללים. אמנם הם היו קשורים היסטורית להשקעות מינימום גבוהות יותר ולנגישות מוגבלת, אבל הנוף מתפתח, וקרנות השקעה אלטרנטיביות הופכות לזמינות יותר ויותר למגוון רחב יותר של משקיעים.

סיכונים מול יתרונות בהשקעה בקרנות אלטרנטיביות

כמו בכל השקעה, קרן השקעה אלטרנטיביות מגיעות עם מערך סיכונים משלהן. חלק מהסיכונים העיקריים שיש לקחת בחשבון כוללים גם נזילות. כך למשל השקעות אלטרנטיביות רבות אינן נזילות, כלומר לא ניתן להמיר אותן בקלות למזומן. להשקעות בנדל"ן, השקעות פרטיות וקרנות גידור מסוימות עשויות להיות תקופות נעילה, המגבילות את יכולת המשקיעים לגשת להונם לתקופה ממושכת. 

יחד עם זאת גם תנודות השוק עלולות להשפיע על השקעות אלטרנטיביות מסוימות, כגון סחורות או אסטרטגיות מסוימות של קרנות גידור, יכולות להיות כפופות לתנודתיות משמעותית בשוק, מה שמוביל לתנודות פוטנציאליות בערך ההשקעה. בנוסף קיימים סיכונים רגולטוריים בחלק מהשקעות האלטרנטיביות, אשר עשויות להיות כפופות לרגולציות פחות מחמירות מהשקעות מסורתיות, מה שחושף את המשקיעים לסיכונים פוטנציאליים הקשורים לחוסר הפיקוח.

כיצד לזהות קרן השקעות אלטרנטיביות ראויה להשקעה

  • אסטרטגיית השקעה: חשוב להבין את אסטרטגיית ההשקעה של הקרן וכיצד היא מתיישרת עם היעדים הפיננסיים שנקבע לעצמנו. לכן חשוב לחפש אחר קרן בעלת גישה מוגדרת בבירור ורקורד ביצועים מוצלח.
  • ביצועים ורקורד: בדוק את הביצועים ההיסטוריים והרקורד של הקרן. בעוד שביצועי העבר אינם מעידים על תוצאות עתידיות, היסטוריה עקבית של תשואות חיוביות יכולה לספק אמון ביכולתה של הקרן להגשים את יעדיה.
  • ניהול סיכונים: חשוב להכיר את הערכת נוהלי ניהול הסיכונים של הקרן. בשל כך יש לחפש אחר קרן השקעות אלטרנטיבית אשר מדגימה מסגרת חזקה לניהול סיכונים שתוכל להפחית סיכוני צד פוטנציאליים.
  • שקיפות ודיווח: יש גם לוודא כי הקרן המספקת דיווח שקוף על אחזקותיה, האסטרטגיות והביצועים שלה. תקשורת ברורה חיונית למשקיעים כדי להבין את ההשקעות שלהם במלואן.