השקעה בקרנות חוב

עולם ההשקעות מלא בהזדמנויות רבות, אך בשנים האחרונות עוד ועוד השקעות אשר נחשבות ליותר מוסדיות הופכות לנגישות עבור משקיעים פרטיים. ומבין שלל ההשקעות הללו, גם קרנות חוב הופכות בשנים האחרונות להרבה יותר פופולריות משהיו בעבר, זאת לאור העובדה כי בהשקעה בהן קיימות לא מעט יתרונות משמעותיים לכל משקיע. השקעות אלו מתחמות בהשקעות בינלאומיות ומבקשות להגיע אל נכסי אשראי איכותיים במיוחד בעלות פרופיל תשואתי גבוה בהשוואה להשקעות אחרות. מנגד השקעות אלו מאפשרות השקעה לטווח הרחוק, על ידי העמדת אשראי עבור חברות מתחומים שונים, החל מתשתיות, נכסי אשראי ועד אל מוצרי חוב מובנים אחרים. 

השקעה בקרנות חוב
השקעה בקרנות חוב

תוכן עניינים

למה קרנות חוב?

המאה עשרים ואחת הביאה עימה מנעד רחב של שינויים, את חלקם רובנו מרגישים לאורך כל שעות היממה וחלקם פחות. אך בכדי ששינויים אלו יוכלו ללבוש צורה או להתקדם בתחומם, נדרשים לא מעט משאבים בכדי להוציא אותם לפועל ובשל כך נולד הרעיון של השקעה בקרנות חוב. קרנות אלו מאפשרות מימון עובר מנעד רחב של תשתיות, סקטורים המבקשים לבצע גיוס כספי בכדי לקדם את מוצריהם או את הפעילות שלהם. 

כך למשל קרנות חוב רבות בוחרות להעניק אשראי עבור מגוון סקטורים וחברות, בין אם מדובר ביזמי נדל”ן ברחבי העולם, בחברות ציבוריות המבקשות לחזק את אחיזתן ולהמשיך להתפתח ועד להשקעה במוצרי חוב מובנים ואפילו בתשתיות נדל”ן שונות. ההישענות על קרנות חוב מאפשר לא רק פיתוח של סקטורים ותעשיות שונות ברחבי העולם, אלא גם מנעד השקעות עבור משקיעים ולצד זאת גם אסטרטגיה מגוונת להשקעות. 

כמו כן לצד השקעות בתשתיות וחברות מתפתחות, לא מעט קרנות חוב עולמיות מציעות השקעה במדיניות ממשלתית. אפשרות השקעה שכזו תהיה כמובן מושפעת ממהלכים פוליטיים, דירוג אשראי של המדינה לצד ניתוח אשראי עולמי. עם זאת השקעות שכאלו יאפשרו גם חוסן שלאו דווקא מתאפשר בקרב קרנות חוב אחרות, לצד סיכוני תשואה משתנים הן גם יאפשרו בחלק מהמקרים השקעה בגוף יחסית עמיד וממשלתי. 

 

קרנות חוב-אסטרטגיות פופולריות

אפשר לומר כי עבור משקיעים מן השורה קיימים כיום 2 סוגי השקעות פופולריות, הראשונה היא פאסיבית הנשענת על גבי מספר קרנות השקעה גדולות הנסחרות בצורה קבועה המבקשות לשחזר את מדדי השוואה מובילים לכדי הכנסה קבועה. אסטרטגיה שנייה היא דרך קרנות חוב פעילות, המאפשרות התעלות על מדדי קרנות החוב קיימות. אסטרטגיות אלו ועוד אסטרטגיות אחרות, מובילים את היתרונות בהשקעה בקרנות חוב שונות ברחבי העולם ומביאים גם לכדי גיוון עבור המשקיעים גם באופי ההכנסה מקרנות אלו (באמצעות דיבידנדים שנתיים או חודשיים ועוד) ובאופי ההשקעה. 

 

יתרונות מהותיים של קרנות חוב

אחד מהיתרונות הבולטים בכל מה שקשור להשקעה בקרנות חוב יהיה ללא ספק עמלות נמוכות ביחס לקרנות אחרות, שכן השקעות אלו במרבית המקרים דורשות דמי ניהול נמוכים. יתרון נוסף הוא אפשרות לבחירת סוגי הקרנות, בין אם מדובר במוצרי פסיביים או במוצרים פעילים. יתרון נוסף ולא פחות חשוב מכל אלו הוא שקרנות החוב אינן סחירות, דבר אשר מוביל לשילוב של קרנות אלו בתיקי השקעות הכוללים גם מניות ואגרות חוב ובכך מורידים את הסיכון של תיק ההשקעות. 

 

סיכונים אפשריים בהשקעה בקרנות חוב

בדומה ללא מעט השקעות ורכישות פיננסיות שניתן לבצע בשוק ההון, גם השקעה בקרנות חוב טומן בחובו מספר סיכונים. העיקר מבניהם יהיה ללא ספק רמות סיכון השונות שיש בכל קרן, שכן קרן חוב בעלת תשואה גבוהה תנופק על ידי חברות אשראי בעלת דירוג נמוך תביא עימה פוטנציאל צמיחה אפשרי הכולל בתוכו סיכון יחסית גבוה. כמובן שחלק מקרנות ההון יאפשרו השקעות בעלות סיכון נמוך, יחד עם זאת חשוב לבצע בחירה מושכלת בין קרנות החוב ובין השילוב שלהן בתיקי השקעות שונים בכדי לייצר איזון. 

לפרטים נוספים צרו קשר

שאלות נפוצות

ת: היתרונות של השקעה בקרנות חוב כוללים יחס עמידות יחסית לסיכוני השקעה נמוכים יותר מהשקעה בקרנות הון פרטיות, הכנסות קבועות ומובטחות, וגמישות בפרופיל ההשקעות של הקרן.

ת: קרנות החוב הן קרנות הון שמשקיעות במספר ניירות ערך שנותנים למשקיע יחס קבוע של החזר על ההשקעה בצורת תשלום ריבית מתחממת. הניירות ערך אלה יכולים לכלול אשראי ממשלתי, אשראי קומרציונלי, אשראי תשלומי, ועוד.

ת: החששות העיקריים של השקעה בקרנות חוב כוללים את הסיכון של ירידה במחיר הניירות ערך שצמחו על רקע סיבוכיות כלכלית, וסיכון מחירי ריבית בסוף תקופת ההשקעה. כמו כן, כמו כל השקעה, גם השקעה בקרנות חוב עשויה להיות פחות נגישה לשוק ולכן ישנה חשש לכך שמשקיעים עשויים לא להיות מסוגלים למכור את ההשקעה שלהם במחיר מתאים בזמן הנדרש.

ת: התנאים להשקעה בקרנות חוב יכולים להיות שונים מקרן לקרן, אך בכללם עשויים לכלול מינימום השקעה ראשונית ותקופת השקעה מינימלית, תנאי פירעון ריבית, רמת סיכון ההשקעה, וגם תנאים נוספים שקשורים לצמיחת הקרן ולניהולה.