השקעה בקרנות הון פרטיות

עבור משקיעים רבים החיפוש אחר ההשקעה הרלוונטית והכדאית, יהיה ככל הנראה חיפוש שאינו מסתיים כעבור זמן קצר אלא נמשך לאורך זמן ובצורה מעמיקה ויסודית. אחת מההשקעות שהפכו לפופולריות בשנים האחרונות, אלו השקעות הון פרטיות המגייסות אליהן כספים ממשקיעים פרטיים לצד גופים מוסדיים ופיננסיים. השקעות אלו משתנות בין מנעד רחב של השקעות עליהן נפרט בהמשך, אבל מטרותיה העיקריות הן לייצר השקעה בטוחה ומניב, לצד תקופת זמן השקעה יחסית ארוכה ביחס להשקעות אחרות. השקעות אלו נחשבות לא רק להשקעות מגוונות, אלא גם להשקעות עם אסטרטגיות השקעה משתנות הנעות בין מינוף, קניית פוזיציה, קרנות נדל”ן ועוד.

השקעה בקרנות הון פרטיות
השקעה בקרנות הון פרטיות

תוכן עניינים

אז מתי הכל התחיל?

לאורך ההיסטוריה נולדו לא מעט דברים חיוביים בזמני משבר, אחת מהן הייתה ההשקעה בקרנות הון פרטיות אשר ביקשה ממש עם סיום מלחמת העולם השנייה לבצע השקעה בתחומי רפואה, אלקטרוניקה ועוד סוגים שונים של טכנולוגיה. השקעות אלו החל עם סוף שנות הארבעים, אך בשנות השישים התגבשו מה שנקרא כיום קרנות השקעה פרטיות. במאה העשרים ואחת קרנות הון פרטיות מנהלות כמעל לטריליון דולרים, כאשר גם בישראל פועלות כיום קרנות הון שונות.

למה קרנות הון פרטיות?

השקעות בשוק ההון נעות במרבית המקרים על היצע, ביקוש ולרבות גם תנודות גאו פוליטיות ואף טרנדים שונים המתחוללים ברחבי העולם ומשפיעים על שוק ההון. אבל כאשר מדובר בהשקעות של קרנות הון פרטיות מדובר בהשקעות בהן המחיר יידוע מראש, כשהוא נקבע במרבית המקרים על ידי משא ומתן מקדים והוא מביא עימו חשיפה אל תחומים שונים ומגוונים למדי. יתרונות בהשקעה בקרנות הון פרטיות, נעות בין קורלציה הנמוכה בין שוק ההון לבין השקעה בנירות ערך לא סחירים אבל לא רק.
היתרונות הללו כוללים כמו שציינו מחיר קבוע מראש, יתרון המובל על ידי מנהלי תיק ההשקעות שיבקשו מן הסתם להגיע אל מחירי רכישה אטרקטיביים עבור הלקוחות. כמו כן יתרון נוסף הוא ייצוג פעיל אל מול הדירקטוריונים, דבר אשר יוביל גם להתנהלות שקופה וכמובן יוסיף גם ערך מוסף המגיע עם ניסיון רב בכל הקשור אל מדיניות ההשקעה של החברה.

סוגים של קרנות הון פרטיות

כמו שכבר ציינו ישנן סוגים שונים של קרנות הון פרטיות ואסטרטגיות עבור כל אחת מהן, כאשר הראשונה שביניהן תהיה השקעה של קרנות הון בנדל”ן. השקעות אלו במרבית המקרים יפזרו את השקעותיהן על פני מספר אפיקי השקעה שונים, החל מהלוואות גישור לנדל”ן עבור יזמים וחברות בנייה ועד לרכישה של נדל”ן מניב ועוד. קרן השקעות נוספת היא קרן למינוף, המתבססת על רמות מינוף גבוהות ובמרבית המקרים עושה זאת באמצעות רכישת שליטה בחברות. אסטרטגיית השקעה שכזו, מבקשת למקסם את התשואה בעזרת הבראת החברה או חלקים ממנה ועד למכירה שלה ברווחים גבוהים יותר.
סוג נוסף של השקעת קרנות הון פרטיות היא באמצעות מתן אשראי עבור חברות השקעה שונות, בין אם מדובר באשראי ”מזנין” הנחשב לדרגה שנייה בדרגות מתן האשראי ועד להלוואות ממדרגה ראשונה. השקעות אלו נעשות או בקרן עצמה כמו בקרן לפיתוח בתחומי ההייטק והאנרגיה, אך גם יכולה להיעשות באמצעות קרנות אחרות כמו קרנות השקעה בתשתיות ואף קרנות גדור למיניהן.
חשוב לזכור כי מרבית הקרנות כיום עובדות לתקופה יחסית ארוכה, כאשר משך זמן ההשקעה יוגדר עוד לפני תחילת ההשקעה והוא ינוע בין שש עד עשר שנים ולעיתים אף יותר. בסיום התקופה החברה תבקש להעניק למשקיעים רווח כמו הנפקה בבורסה, מכירה של מניות ובצורת אקזיט.
לפרטים נוספים צרו קשר

שאלות נפוצות

יתרונות השקעה בקרנות הון פרטיות כוללים יכולת להשפיע על ניהול החברות היזמיות, הזדמנויות להשגת תשואות גבוהות יותר מקרנות הון ציבוריות, ואפשרות להשקעה בחברות קטנות ומתחילות המציעות פוטנציאל לצמיחה והרוויחיות גבוהה.

 

קרנות הון פרטיות הן קרנות המורכבות מכמה משקיעים ומשקיעות, המשקיעים בהן על מנת להשגיח ולהשפיע על ניהול החברות היזמיות בהן הן משקיעים.

הסיכונים הקשורים להשקעה בקרנות הון פרטיות כוללים כפיית ההשקעה לתקופות ארוכות, אי-זמינות למכירת החלקים שבהם השקיעו וסיכוני כשלון של החברות היזמיות בהן הם השקיעו.

תנאי ההשקעה בקרנות הון פרטיות יכולים להיות שונים בהתאם לכל קרן ומנהל השקעות, אך באופן כללי הם כוללים פיקדון מינימלי, הקצאת השקעה מינימלית, תקופות החזקה ארוכות יותר מקרנות הון ציבוריות, ואפשרות לכל משקיע להשפיע על החברות היזמיות בהן הם השקיעו.